måndag 21 januari 2013

Motivation

Jag får många gånger höra från människor i min omgivning att de hade aldrig klarat av att plugga på distans, att de inte skulle ha självdisciplin eller motivation nog. Och jag svarar att "Ja, jo men det går ju bra." Det känns alltid som att jag ljuger just när jag svarar. Inte för att det inte går bra. Jag klarar ju uppenbarligen av kurserna och för det mesta med ett betyg som är mer än tillräckligt, men det är just det där med motivationen. Har jag den? Måste man ha den för att lyckas?

Det känns faktiskt inte som att jag har någon motivation ibland, men vad är alternativet tänker jag då? Att ge upp? Kasta in handduken och misslyckas?

Det är inget alternativ, det finns inte på kartan. Har man startat något så avslutar man det man har startat. Punkt.

Det är inte så att jag inte tycker om min utbildning eller att jag finner den ointressant. Jag tycker att den är intressant, ja kanske förutom just ett ämne som vi tyvärr har två 7.5 p kurser i. Men i stora lag är det intressant. Men det är inte jag som får välja ut böcker i ämnena att läsa, jag får inte välja ut vissa delar att fördjupa mig i, utan det är förutbestämt. Och i och med att det är någon annan som bestämt vad jag ska lära mig blir det genast motigare. 

Men någonstans därinne finns den kanske ändå, den berömda motivationen. Och gör den inte det så har jag åtminstone rädslan för att misslyckas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar